|
gra karciana War of Tanks
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek1234
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 17:44, 25 Sie 2015 Temat postu: PZInż 303 [ekwipunek] |
|
|
Prototyp samochodu terenowego opracowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie.Pojazd opracowany był w latach 1937–1938[1]. W 1938 roku zbudowano w PZInż. prototyp samochodu terenowego o dobrych własnościach terenowych. Samochód PZInż. 303 był przewidziany jako wóz dowódczy, zwiadowczy, patrolowy, łączności, do transportu lekkich ładunków oraz jako ciągnik do holowania armat ppanc 37 mm wz. 36 i nkm-ów 20 mm wz. 38.Pojazdy prototypowe zbudowane były w kilku wersjach:
szybkiej - z otwartym nadwoziem,
ciężarowej - ze skrzynią ładunkową o nośności 800 kg,
ciągnikowej - dostosowanej do holowania działka oraz przewozu kanonierów i amunicji.
PZInż 303 brały udział w wytrzymałościowych rajdach doświadczalnych, między innymi w grudniu 1938 roku na 1800 km trasie: Warszawa-Brześć-Pińsk-Stołpce-Grodno-Białystok-Warszawa. Trasa rajdu dobrana została w taki sposób, aby pojazdy poruszały się w najtrudniejszych warunkach: na drogach polnych, bezdrożach, piaskach i niezamarzających bagnach, przy silnym mrozie do -25 °C. Samochody PZInż. 303 wykazały pełną przydatność eksploatacyjną i zostały skierowane do prób w oddziałach wojskowych.Po bardzo pomyślnych próbach samochód został zatwierdzony do produkcji seryjnej w roku budżetowym 1939/40. Do produkcji seryjnej nie doszło. Prototypowe egzemplarze uczestniczyły w wojnie obronnej 1939 roku.Projektowano też samochód opancerzony na podwoziu PZInż 303.
Dane:
Silnik: PZInż. 157 (FIAT 118A), rzędowy, gaźnikowy 4-cylindrowy, 4-suwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą o pojemności skokowej 1944 cm³
Moc: 45 KM (33,1 kW) przy 3600 obr/min.
Masa: 2050 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Zużycie paliwa: 22 l/100 km
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Maciek1234 dnia Wto 17:45, 25 Sie 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
voytech
Administrator
Dołączył: 13 Lis 2013
Posty: 2548
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sosnowiec Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 9:05, 27 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
A coś o tym opancerzonym pojeździe wiesz?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek1234
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 9:35, 27 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
Proszę
Samochód pancerny PZInż 303 (4 x 4) - powstanie
W 1937 roku PZInż rozpoczęły się prace projektowe nad nowym uniwersalnym pojazdem mającym zastąpić starzejące się już i nie spełniające wszystkich wymagań wojska samochody PF 508/518 Łazik. Następcą wyżej wymienionych, miała zostać nowa konstrukcja o wstępnej nazwie PZInż 303. Nowy pojazd miał posiadać 0,8 t ładowności oraz napęd na 4 koła. Cała konstrukcja miała być oparta o podwozie samochodu terenowego PZInż 303.
Wraz z pojawieniem się nowej konstrukcji o wysokich właściwościach trakcyjnych w Dowództwie Broni Pancernych pojawiła sie koncepcja wykorzystania udanego podwozia do skonstruowania lekkiego opancerzonego samochodu zwiadowczego. Była to polska odpowiedź na pojawiające się w owym czasie w armiach sąsiadów lekkie konstrukcje z otwartym przedziałem bojowym. Podobne pojazdy w swym arsenale posiadali Amerykanie, Niemcy oraz Rosjanie. Nowy lekki samochód według koncepcji z 1937 wstępnie miał zostać przydzielony do pułków kawalerii zmotoryzowanej. Do budowy prototypu zamierzano przystąpić po zakończeniu prób samochodu w wersji podstawowej. Wybuch wojny nie pozwolił na zrealizowanie tych zamierzeń.
Samochód pancerny PZInż 303 (4 x 4) - konstrukcja
Samochód pod względem wymiarów nie różnił się od standardowej wersji PZInż 303 podobnie jak wersja bazowa miał posiadać około 400 cm długości. Przedział bojowy mieszczący dwóch ludzi załogi (tj. kierowcę i strzelca dowódcę) miał być od góry otwarty, opancerzony blachami walcowanymi o grubościach od 4mm do 8 mm. Uzbrojenie miał stanowić jeden karabin maszynowy najprawdopodobniej planowano użycie nowego ciężkiego karabinu maszynowego C lub rkm wz.28. Napęd miał stanowić silnik PZInż 157 o mocy 45 KM, jednak rozważano zamontowanie silniejszego silnika PZInż 405, jednak do wybuchu wojny nie było decyzji w tej kwestii.
Nie ma danych czy planowano wyposażyć pojazd w radiostację, co przy jego przeznaczeniu wydawało się logicznym rozwiązaniem.
Samochód pancerny PZInż 303 (4 x 4) - podstawowe dane
Masa: 2,5t
Załoga: 2 ludzi
Wymiary; długość ok. 400 cm, wysokość 175 cm, prześwit 25 cm
Uzbrojenie: 1 km kal. 7.92
Pancerz: spawany walcowany o grubości od 4mm o 8 mm
Napęd: silnik benzynowy gaźnikowy rzędowy 4 suwowy typu PZInż 157 chłodzony cieczą o mocy 45 KM, pojemność 1944 cm3, stopień sprężania 6,1, moc 45 KM przy 3600 obr/min.
Pojemność zbiornika paliwa: 95l
Zużycie paliwa: 22l/100km
Układ napędowy: sprzęgło, skrzynia przekładniowa mechaniczna 4 biegi do przodu i l do tyłu, reduktor, skrzynia rozdzielcza, wały przegubowe, mosty z mechanizmami blokującymi
Podwozie: konstrukcja ramowa, wszystkie koła napędzane, kierowane koła przednie, rozstaw osi 260 cm, rozstaw kół przednich i tylnych 145 cm, koła z ogumieniem pneumatycznym o rozmiarach 700 x 18
Prędkość maksymalna 60 - 75 km/h
Zasięg: 350 - 400 km
Promień skrętu: 350 cm
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
voytech
Administrator
Dołączył: 13 Lis 2013
Posty: 2548
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sosnowiec Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 11:09, 28 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|