Maciek1234
Dołączył: 20 Sie 2015
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:11, 24 Sie 2015 Temat postu: Moździerz 310mm |
|
|
W 1936 roku zapadła decyzja o wyposażeniu Wojska Polskiego w 12 moździerzy mogących zniszczyć nowe niemieckie fortyfikacje obronne. Wybrano projekt moździerza 310mm konstrukcji inż. Edmund Rögla - Austriaka.
W 1937 roku bardziej skomplikowane elementy (np. lufę i jarzmo lufy) wykonał szwedzki Bofors, a inne elementy miały być wykonane przez wytwórnie polskie. Tuż po zajęciu Austrii przez Niemców inż. E. Rögla zmarł w Wiedniu w niewyjaśnionych okolicznościach. Spowolniło to znacznie tempo prac.
Próbne strzelanie wyznaczono na luty 1938 roku na poligonie zakładów Bofors. Wykazało ono, że moździerz ma rozrzut 43m w głąb oraz 14m wszerz przy odległości 14km. Na wiosnę 1939 roku moździerz przewieziono do Warszawy, a następnie do Modlina w celu porównania jego siły ognia z moździerzem 220mm - okazało się, że przebijał on strop o grubości 1,7m, gdy słabszy z nich tylko 0,7m.
W sierpniu 1939 roku przeprowadzono próby marszowe i okazało się, że ciągnik C7P jest za słaby. Do przewozu jednego moździerza z obsługą, amunicją itp. potrzebnych było 10 ciągników. Na 1 września wyznaczono ocenę komisyjną moździerza.
Do czerwca 1941 zakończono by próby i moździerz trafił by do produkcji.Ile egzemplarzy zdołano zbudować - obstawiam że około 8-10.
W razie ataku z niemcami na ZSRR przydałby się do niszczenia sowieckich fortyfikacji np. Kijowskiego Rejonu Umocnionego.
Dane techniczne
Obsługa 19 osób
Kaliber 310mm
Rok produkcji 1939
Kraj produkcji Polska/Szwecja
Masa w pozycji bojowej 30,10t
Długość w pozycji bojowej -
Szerokość w pozycji bojowej -
Wysokość w marszu -
Długość lufy 4740mm
Kąty podniesień -
Donośność maks. / min. 14000m
Szybkostrzelność -
Szybkość początkowa pocisku maks. / min. 450m/s
Masa pocisku / ładunku 417kg / 32kg
Czas montażu / demontażu 2,5 godz.
Trakcja 10 jednostek holowanych
przez C7P
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Maciek1234 dnia Śro 20:50, 26 Sie 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|