niedzwiedz91
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 0:13, 17 Sie 2014 Temat postu: [drezyna pancerna] Drezyna pancerna Tatra T18 |
|
|
Temat jest do przedyskutowania.
Kilka słów o drezynach pancernych. Doświadczenia walk o granice w latach 1918-1921 wykazały, że możliwości bojowe pociągów pancernych można w pełni wykorzystać w połączeniu z dobrym rozpoznaniem sytuacji bojowej i stanu szlaków kolejowych oraz łączności ze współdziałającymi wojskami. Zatem pełniły jedynie rolę pomocniczą, co nie zmienia faktu że były one konieczne do działań pociągów pancernych. Pierwsze drezyny w Wojsku Polskim to czechosłowackie "Tatry" zakupione w 1926 r. Rolę drezyn w polskiej armii pełniły również drezyny "R" i "TK" (z czasem zastępowały "Tartry"), czyli czołgi Renault FT 17 oraz TKS dla których skonstruowano specjalne podwozia-prowadnice umożliwiające poruszanie się po szynach, nazywano je drezynami torowo-terenowymi.
Każdy z polskich pociągów pancernych zmobilizowanych w 1939 roku miał w swoim składzie pluton drezyn pancernych, przeznaczonych głównie do prowadzenie rozpoznania i patrolowania torów przed i za pociągiem, jak również (za wyjątkiem drezyn Tatra) poza torem kolejowym. Drezyny torowo-terenowe łączone były w zespoły TK-Tk lub TK-R-TK, łączenie w zespoły umożliwiało jazdę w obydwu kierunkach z taką samą prędkością. Nad R-kami i TK-ami nie ma co się rozwodzić, bo są już one opisane jako czołgi.
Przechodząc do sedna sprawy można powiedzieć, że we wrześniu 39 r. drezyny pancerne Tatra przydzielono do składu pociągów pancernych przydzielonych Armii Modlin: PP nr 13 oraz PP nr 15. Każdy z nich miał pluton w składzie dwóch drezyn Tatra (ponadto pociąg nr 13 dwie drezyny R). Uzbrojenie drezyny umieszczone było w obrotowej wieży w kształcie walca. Pancerz chronił przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. W ścianach bocznych umieszczono duże drzwi a z przodu i z tyłu kadłuba reflektory. W razie potrzeby załoga mogła przerzucić drezynę na sąsiedni tor za pomocą podnośnika śrubowego klocków i obrotnicy szyny.
Dane techniczne:
Załoga: 3-5 żołnierzy
Masa: 3,45 t
Uzbrojenie: km kal. 7,92 mm wz. 25 Hotchkiss
Pancerz: przód, boki, tył 8 mm natomiast dno i góra 5 mm
Napęd: silnik gaźnikowy o mocy 12 km
Wymiary: dł. 3,55 m, szer. 1,75 m, wys. 2,14 m
Prędkość maks.: 45 km/h
Zasięg: 700 km
Co do uzbrojenia podałem konfigurację używaną w polskiej armii, istniała natomiast możliwość zamocowania 2 km-ów obok siebie.
Jakieś tatry podobno były też zdobyte przez Niemców i używane w ichniejszych Pancerzugach.
Jeszcze jakieś zdjęcie dla okraszenia wątku:
Pojazd mógłby działać jedynie w połączeniu z pociągiem pancernym i zwiększałby jego atak i obronę, z tym że proponowałbym aby dawał więcej obrony.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez niedzwiedz91 dnia Nie 0:16, 17 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|